Friday, October 21, 2016

9. Los puentes cognitivos y la resistencia a la extinción


Si la adquisición del aprendizaje asociativo no es algo sencillo (en algunos paradigmas experimentales puede llevar decenas de ensayos), la extinción puede ser tan difícil, o más, según algunas variables, como el tipo de reforzamiento (continuo vs. intermitente) usado en la adquisición previa.

Según Hartley y Phelps (2012, p. 1252-1253), el aprendizaje de extinción se puede definir así:

Extinction learning refers to the gradual decrease in response to a conditioned stimulus that occurs when the stimulus is presented without reinforcement. The term “extinction” was first used by Ivan Pavlov in reference to his observation that the conditioned response to a cue that predicted food delivery decreased and eventually disappeared when food no longer followed the cue. In Pavlovian fear conditioning, a previously neutral stimulus comes to elicit a fear response through pairing with an aversive reinforcer, such as an electric shock or a loud noise. During extinction, a new association with the stimulus is learned that inhibits the expression of the original fear memory. Extinction learning serves as the foundation of exposure therapy, which is commonly used to treat pathological fear.

Paradójicamente, el puente cognitivo (el aprendizaje asociativo) se hace más difícil de derrumbar (extinguir) si en su construcción (adqusición) no se usan tantos ladrillos (reforzadores). Si el puente está relleno de muchos ladrillos (reforzamiento continuo), entonces es más fácil de romper que si está hecho de ladrillos que están intercalados con huecos (reforzamiento intermitente). Lo anterior se conoce en inglés con las iniciales PREE (Partial Reinforcement Extinction Effect) o Efecto de Reforzamiento Parcial en la Extinción (Rescorla, 1999; Prados et al., 2008).

Referencias

Hartley, C. A. & Phelps, E. A. (2012). Extinction learning. In: N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning. New York: Springer. DOI: 10.1007/978-1-4419-1428-6_306.

Prados, J., Sansa, J. & Artigas, A. A. (2008). Partial reinforcement effects on learning and extinction of place preferences in the water maze. Learning & Behavior, 36(4), 311-318.

Rescorla, R. A. (1999). Within-subject Partial Reinforcement Extinction Effect in Autoshaping. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: B, 52(1), 75-87.




1 comment:

  1. [video] https://goo.gl/8eoZ1T

    "The surest measure of all force is the resistance that defeats". Stefan Zweig.

    *********

    [vídeo] https://goo.gl/8eoZ1T

    "La medida más segura de toda fuerza es la resistencia que vence". Stefan Zweig.

    ReplyDelete